Jedną z form wspomagania pracy szkoły jest organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli. Rola sieci polega na stworzeniu platformy wzajemnego wsparcia w wybranym obszarze tematycznym, gdzie uczestnicy mogą dzielić się doświadczeniami z kolegami z innych placówek i korzystać z ich doświadczenia. Sprawdzone metody czy rozwiązania funkcjonujące w jednej szkole, mają duże szanse powodzenia w podobnych placówkach. Ze względu na to, istotnym zadaniem sieci współpracy i samokształcenia jest analiza tak zwanych „dobrych praktyk” – rozwiązań, które zostały już wdrożone i sprawdzone oraz przynoszą wymierne korzyści, a są możliwe do zastosowania w innych placówkach. Każda z uczestniczących w sieci szkół będzie miała okazję przedstawić własne rozwiązania, ale też poznać inne.
Cele sieci współpracy i samokształcenia:
– wymiana doświadczeń między uczestnikami, – analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników, – pozyskiwanie metodycznego i merytorycznego wsparcia ekspertów, – poszerzanie kompetencji uczestników, – tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci, – nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami.
Sieci są tworzone według różnego klucza – jako sieci przedmiotowe (np. polonistów, matematyków itp.) i problemowe (skupiające nauczycieli zainteresowanych daną tematyką, np. kształceniem ucznia zdolnego, pracą z dziećmi z trudnościami w nauce itp.). Działania organizowane w ramach sieci przybierają różnorodne formy: spotkania z udziałem ekspertów, wykłady, warsztaty, analiza przypadku konsultacje.
Zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami uruchomiliśmy problemowe sieci współpracy:
– siećwspółpracy i samokształcenia pedagogów szkolnych
koordynator Justyna Szewczyk,
– sieć współpracy i samokształcenia psychologów szkolnych
koordynator Szymon Kaźmierczak,
– sieć współpracy i samokształcenia logopedów koordynator Małgorzata Sulkowska
– sieć współpracy i samokształcenia doradców zawodowych
koordynator Roman Michalski,
– sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych pracujących z uczniem objętym kształceniem specjalnym