BADANIA PRZESIEWOWE POD KĄTEM WYSTĄPIENIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W NAUCE.
Podczas codziennej pracy w poradni obserwujemy, że wiele dzieci trafia na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną zbyt późno, dopiero gdy trudności edukacyjnie i motywacyjne znacznie wpływają na ich funkcjonowanie nie tylko szkolne ale i emocjonalne. Dlatego tak ważne jest wczesne rozpoznanie nieprawidłowości rozwojowych mogących w przyszłości skutkować niepowodzeniami szkolnymi oraz wtórnymi zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym.
Jednym z działań profilaktycznych, a jednocześnie wspierającym szkoły w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych uczniów są badania przesiewowe. Diagnozy przesiewowe pozwalają na wczesne rozpoznanie zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci oraz wczesną interwencję w postaci:
- Organizowania i udzielania uczniom specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- Uzyskania przez rodziców wiedzy na temat wspierania rozwoju funkcji psychomotorycznych
- Skierowania na pogłębioną diagnozę psychologiczno-pedagogiczną do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Wychodząc z inicjatywą skutecznej profilaktyki, w bieżącym roku szkolnym badania takie zostały przeprowadzone w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Senatu RP w Braniewie przez pracowników PPP: pedagoga Aleksandrę Kuczyńską-Marek oraz psychologa Agnieszkę Lasecką.
Diagnozą przesiewową objęto dzieci 6-letnie oraz uczniów klas I-III po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców. W zakres przedsięwzięcia weszło m.in. spotkanie z Panią Dyrektor szkoły w celu ustalenia procedury badań, spotkanie z nauczycielami klas 0-III – omówienie celu i sposobu realizacji badań przesiewowych.
Po analizie wyników przeprowadzonych diagnoz psychologiczno-pedagogicznych rodzice dzieci zostali zaproszeni na spotkanie podsumowujące. Zwrócono uwagę, że niezwykle istotna jest systematyczna praca w domu – rodzice otrzymali opracowane przez nas poradniki z propozycjami ćwiczeń i zabaw wspierających rozwój funkcji psychomotorycznych i integrujących je.
Dziękujemy Pani Dyrektor oraz zaangażowanym nauczycielom za umożliwienie zrealizowania naszego zadania i współpracę.
Aleksandra Kuczyńska-Marek, Agnieszka Lasecka