„BRANIEWSKA KUŹNIA TALENTÓW”
„Braniewska Kuźnia Talentów” działa w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Braniewie od grudnia ub. Roku. Są to indywidualne zajęcia z uczniami zdolnymi z klas I – III. O naszej propozycji można przeczytać: http://pppbraniewo.edu.pl/archiwa/2713.
Na indywidualne zajęcia „Braniewskiej kuźnia talentów” zostało zakwalifikowanych pięcioro uczniów. Dzieci uczęszczają na nie od początku grudnia. U podstaw tworzenia programu i przebiegu zajęć tkwi nasze przekonanie o tym, że każde dziecko posiada swój indywidualny potencjał poznawczy, który ze strony dorosłych wymaga rozpoznania i otoczenia troską.
Uczniowie pierwszego etapu edukacyjnego mają wrodzoną potrzebę ruchu, działania i zabawy. Ich zakres koncentracji uwagi jest na ogół krótki, potrzebują zatem takiej organizacji zajęć, w której będzie dużo elementów zabawowych, a rodzaj aktywności będzie często zmieniany. Dla dwójki naszych uczniów gra w szachy jest bardzo atrakcyjną formą zajęć. Na tyle atrakcyjną, że potrafią przez godzinę zajmować się „królewską grą” bez szkody dla swojej aktywności czy koncentracji uwagi. Biorąc pod uwagę wysoką motywację chłopców w trakcie takiego przebiegu zajęć staramy się z szachów uczynić podstawę działań pedagogicznych.
Nauka gry w szachy może rozwijać logiczne myślenie czy doskonalić pamięć, zmysł obserwacji, wyobraźnię. Królewska gra stwarza możliwości grającemu dziecku pracy nad pewnością siebie. Dzięki grze w szachy można z dziećmi pracować nad kształtowaniem: cierpliwości, determinacji, pewności siebie itd. Jest to niezmiernie ważne gdyż istotnym zadaniem pedagogicznym w klasach I-III jest kształtowanie u dzieci dojrzałości emocjonalnej. Dzieci w tym okresie dopiero uczą się radzić sobie z trudnymi sytuacjami. Rozwojowi dojrzałości emocjonalnej uczniów pierwszego etapu edukacyjnego nie sprzyjało zapewne zdalne nauczanie z którym mieliśmy, nie tak dawno temu, do czynienia. Pozbawienie dzieci kontaktów z rówieśnikami na rzecz „siedzenia przed komputerem” było nie do uniknięcia (ach ten wirus !!!). Dlatego też w trakcie zajęć staramy się uczyć dzieci dojrzałego radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i niepowodzeniami. Próbujemy dostrzegać mocne strony i talenty dzieci, niekoniecznie te związane z osiągnięciami w czytaniu, pisaniu czy liczeniu, ale np. umiejętności organizacyjne, oryginalność myślenia, otwartość na problemy itd. Wielu specjalistów projektujących optymalne z założenia wparcie dla uczniów zdolnych, skupia się na samym rozwijaniu ich potencjału zgodnie z maksymą „więcej, lepiej, wyżej, dalej, mocniej”. Staramy się unikać takiego podejścia mając na uwadze, że dziecko rozwija się nie dla rekordu czy najwyższej oceny. Warto tu przywołać maksymę „Non scholae, sed vitae discimus” (łac. – nie uczymy się dla szkoły, ale dla życia).
Roman Michalski – pomysłodawca i organizator Braniewskiej Kuźni Talentów.