SIEĆ WSPÓŁPRACY PEDAGOGÓW I DORADCÓW ZAWODOWYCH.
Pierwsze spotkanie w tym roku szkolnym za nami. Spotkanie odbywało się w dwóch częściach. W pierwszej zostały omówione sprawy organizacyjne, ustalono kierunki pracy, odbyły się konsultacje w sprawach indywidualnych zgłaszanych przez pedagogów. W II części – szkoleniowej, doradca zawodowy Roman Michalski przeprowadził szkolenie nt. „Kształcenie ustawiczne. Zmiany w kształceniu zawodowym”.
Przedstawiono przeobrażenia strukturalne, w finansowaniu, organizacyjne itd. zachodzące w szkolnictwie zawodowym od 1999 roku do chwili obecnej.
Kierunki zmian, obecnie wprowadzanych, zostały nadane w roku 2012 a od roku 2019 nabrały tempa.
Głównym celem wprowadzanych rozwiązań w szkolnictwie branżowym jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego w Polsce. Może to nastąpić m. in. przez poprawę jakości i efektywności kształcenia w szkołach i placówkach. Cele jakie przyświecają wdrażanym zmianom są bardzo pragmatyczne. Chodzi m. in. o to aby rozwój szkolnictwa odpowiadał potrzebom rynku pracy i poszczególnych branż. Istotnym jest zatem zwiększenie wpływu pracodawców i firm na funkcjonowanie kształcenia zawodowego. Stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia, odpowiadającego potrzebom gospodarki i realizowanego we współpracy z przedsiębiorstwami stanowiącymi otoczenie gospodarcze szkoły, będzie korzystne zarówno dla szkolnictwa branżowego jak i dla pracodawców.
Wdrażane rozwiązania powiązane są z szeregiem praktycznych działań mających stymulować odpowiedni kierunek i tempo zmian (np. zwiększona subwencja oświatowa na szkoły kształcące w zawodach, na które jest wyższe zapotrzebowanie na rynku pracy – wskazane w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego itd.).
W trakcie spotkania omówiono m. in. :
- zmiany w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego oraz podstawach programowych kształcenia w zawodach i inne zmiany zapisane w prawie oświatowym,
- udział pracodawców w kształceniu zawodowym,
- istotę uczenia się przez całe życie (lifelong learning),
- polską ramę kwalifikacji,
- zintegrowany system kwalifikacji.
Dużą część spotkania poświęcono omówieniu możliwości zdobywania kwalifikacji i umiejętności w systemie formalnym (szkoły, uczelnie), poza formalnym i nieformalnym, a także praktycznym problemom kształcenia branżowego (egzaminy potwierdzające kwalifikacje, KKZ, praktyki, staże uczniowskie, młodociani pracownicy itp.).
Wszystkim pedagogom i doradcom zawodowym bardzo dziękujemy za udział w spotkaniu. Zapraszamy do kolejnego udziału w naszej sieci, również pedagogów i doradców, którzy nie mogli uczestniczyć w minionym spotkaniu.
Opracowanie: J. Szewczyk, R. Michalski