ZABAWA TO PODSTAWA……
Wszyscy co do tego są zgodni, zabawa to najbardziej naturalna a zarazem twórcza sfera aktywności dzieci. Gdy jest właściwie ukierunkowana staje się motorem ich rozwoju. Rozwija dziecko we wszystkich sferach: emocjonalnej, umysłowej, fizycznej i społecznej. Formy zabawy oczywiście różnią się w zależności od wieku dziecka, ale jej rola pozostaje niezmienna.
Nie zdradzaj dziecku, że zabawa, którą zaproponujesz, ma charakter edukacyjny. Niech to będzie Twój „fortel” – dziecko będzie doskonalić umiejętności nieświadome, że właśnie się uczy. Pamiętaj o doborze zabaw odpowiednich do wieku i umiejętności dziecka – zbyt trudne zabawy mogą okazać się zniechęcające, lecz największym błędem jest wybór zbyt niskiego poziomu trudności – zadania mają być dla dziecka wyzwaniem!
Bądź w gotowości, by pomóc dziecku, kiedy będzie tego potrzebować – nie ingeruj jednak zbyt szybko. Najlepiej poczekaj, aż samo poprosi Cię o pomoc. Zróżnicowanie zabaw jest gwarancją na uniknięcie nudy. Pozwól dziecku działać kreatywnie i szukać nowych, nieoczywistych rozwiązań.
Zobaczcie, jak łatwo można przekuć zabawę w naukę, a naukę w zabawę!
W tym przedświątecznym okresie możemy mieć nieco mniej czasu, warto więc zaangażować dzieci do samodzielnych aktywności, a jednocześnie usprawniać np. grafomotorykę i sprawność manualną- umiejętności niezbędne min. w nauce pisania.
Sprawność grafomotoryczna zdobywana jest w długotrwałym procesie. Proces ten możliwy jest dzięki wielu doświadczeniom związanym z szeroko pojętym ruchem ciała. Jest to nabywanie świadomości ruchu w obrębie części ciała oraz poczucia siebie w przestrzeni. Dzięki zbieraniu informacji, buduje się schemat ruchowy człowieka. Dlatego tak niezbędne są wczesne doświadczenia płynące z ruchu poprzez zabawę, ćwiczenia samoobsługowe i ćwiczenia ruchowe podnoszące ogólną sprawność
Świąteczna pocztówka – wydrukujcie lub narysujcie symbole Świąt Wielkanocnych (jajka, zajączki, baranki), poproście dziecko by je wycięło, a następnie nakleiło na złożoną kartkę bloku. Teraz czas na ozdabianie. Technika jest dowolna lecz polecam ozdabianie kolorowymi kuleczkami plasteliny lub bibuły. To świetne ćwiczenia usprawniające. Na koniec życzenia. Jeśli dziecko jest starsze zachęcam, by ułożyło je i zapisało samodzielnie(sprawdzamy poprawność ortograficzną zapisu), młodszemu możemy napisać krótki tekst np. ołówkiem następnie zachęcić, by napisało po śladzie kolorowym pisakiem. Kartka może być doskonałym prezentem dla babci/ dziadka/cioci…W związku z tym, że nie wychodzimy z domu, można ją wysłać pocztą, ewentualnie przesłać zdjęcie z dopiskiem, że oryginał przekażemy, gdy będziemy mogli już spotkać się. To ważne, dziecko będzie miało poczucie, że jego praca jest czymś wyjątkowym. Wasi najbliżsi na pewno ucieszą się z tak oryginalnego samodzielnie wykonanego przez Państwa pociechę prezentu.
Baranki, zajączki wielkanocne z masy solnej do ozdoby wielkanocnego stołu.(podstawowy przepis na masę solną:200g mąki- ok. 1 szklanka i 2 łyżki, 200g soli- ok. 1/2 szklanki, ok. 1/2 szklanki). Prace po wykonaniu suszymy np. w piekarniku następnie kolorujemy farbami oraz ozdabiamy. Do wykonania oczek można wykorzystać np. ziarenka pieprzu. Na kanale yutube znajdziecie Państwo wiele filmów instruktażowych, warto włączyć je dzieciom, a Państwo będą mieli wolny czas na inne przygotowania. Dzieci na pewno poradzą sobie.
Naturalne barwienie jajek to świetny pomysł na wspólne eksperymenty w kuchni. Do zabawy w barwienie potrzebujesz: jajka, buraki, cebulę, szpinak lub pietruszkę, kurkumę, czerwoną kapustę itp.,2 łyżeczki octu. Po ugotowaniu w barwniku i wysuszeniu jajek dzieci wykałaczką mogą ozdobić je rozmaitymi wzorami, wyskrobując szlaczki, słoneczka.
Wiele ciekawych pomysłów na wspólne zabawy znajdziecie Państwo na stronie: ,,Moje Dzieci Kreatywnie”. Zachęcajmy także do gry w gumę, skakankę.
ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY I POGODNYCH ŚWIĄT
A. Kich