SEMINARIUM BRANŻOWE
W dniu 05.03.2020 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Braniewie odbyło się Seminarium poświęcone promocji szkolnictwa branżowego, upowszechnianiu zmian w kształceniu zawodowym i organizacji edukacyjnego doradztwa zawodowego. Organizatorem tego przedsięwzięcia było Warmińsko – Mazurskie Kuratorium Oświaty w Olsztynie zaś współorganizatorem Starostwo Powiatowe w Braniewie.
Przebieg seminarium był następujący:
Starosta Braniewski Karol Motyka i Wicestarosta Krzysztof Kowalski przywitali zaproszonych gości i otworzyli seminarium.
„Obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli w zakresie realizacji doradztwa zawodowego- aspekty prawne” przedstawiła pani Małgorzata Wendorff – Karólewska (doradca metodyczny z zakresu doradztwa zawodowego, ODN Bartoszyce).
Omówiła przepisy prawa oświatowego jakie regulują pracę szkół w obszarze doradztwa zawodowego m. in. Ustawę z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz.59) i szereg innych np. w sprawie: ramowych planów nauczania, dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzaju dokumentacji, wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni …., wymagań wobec szkół i placówek, zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, nadzoru pedagogicznego, doradztwa zawodowego.
Pani Małgorzata Wendorff przypomniała iż Ustawa Prawo oświatowe nakłada na dyrektorów szkół i placówek obowiązek wdrażania zaplanowanych i systematycznych działań w zakresie doradztwa zawodowego. Działania takie powinno prowadzić się w celu wspierania dzieci i uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych. Omówiła także sposoby realizacji doradztwa zawodowego (opisane w art. 26 a ust. 2 Ustawy Prawo oświatowe) ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wynikających z rozporządzenia MEN z dn.12.02.2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Istotne treści omówione przez panią Małgorzatę Wendorff – Karólewską dotyczyły zadań doradcy zawodowego i niezbędnych dokumentów szkolnych regulujących realizację doradztwa zawodowego w szkole.
Pan Wojciech Cybulski Wicekurator Warmińsko-Mazurskiego Kuratorium Oświaty w Olsztynie przedstawił cele i kierunki zmian wprowadzanych przez MEN w szkolnictwie zawodowym.
Temat „Skutki niewłaściwego wyboru zawodu” przedstawiła pani Joanna Sokół (dyrektor ZSZ w Braniewie).
Temat „Skutki niewłaściwego wyboru zawodu” przedstawiła pani Joanna Sokół (dyrektor ZSZ w Braniewie).
Pani J. Sokół zwróciła uwagę na to, iż wybór zawodu dla młodego człowieka jest decyzją ważną i zarazem trudną. Decyzja o wyborze szkoły i zawodu powinna być samodzielna i dobrze przemyślana. Prelegentka omówiła istotne kwestie determinujące wybory zawodowe młodych ludzi, rodzaje i przyczyny błędnych decyzji podejmowanych przez uczniów a także skutki jakie z tego wynikają. Decyzja trafna gwarantuje satysfakcję i sukces zawodowy; zawód wybrany nietrafnie prowadzi do zniechęcenia i niezadowolenia. Właściwy wybór wymaga czasu, wysiłku i jest procesem stymulowanym przez wiele czynników (środowiskowych, wynikających z rozwoju człowieka itd.).
„Dobre praktyki w zakresie doradztwa zawodowego” przedstawił Roman Michalski, doradca zawodowy PPP w Braniewie, powiatowy koordynator szkolnego doradztwa zawodowego.
Prelegent przedstawił dobre praktyki z zakresu doradztwa zawodowego w kontekście współpracy między instytucjonalnej zarówno na poziomie województwa jak i powiatu. Przybliżył uczestnikom seminarium idee partnerstwa międzyinstytucjonalnego jakie zawiązało się w listopadzie 2007 roku i skupiło doradców zawodowych województwa warmińsko – mazurskiego z czterech resortów i 57 instytucji (obecnie instytucji działających w Pakcie jest dużo więcej). Przedstawił działania Paktu na przestrzeni 13 lat funkcjonowania tego partnerstwa m. in. organizację wspólnych przedsięwzięć (np. Warmińsko – Mazurskiego Dnia Kariery, szkoleń, wizyt studyjnych itd.).
Prelegent przedstawił też działania realizowane w Sieci Wsparcia i Samokształcenia doradców zawodowych powiatu braniewskiego. Powstała ona w sposób formalny w 2011 r. Jednym z jej priorytetów jest podejmowanie działań mających na celu rozwijanie współpracy pomiędzy szkołami i instytucjami tak, aby uczniowie otrzymywali wsparcie w zakresie określania i realizacji celów edukacyjno-zawodowych a nauczyciele i szkolni doradcy zawodowi mogli doskonalić swój warsztat pracy.
W trakcie wystąpienia zostały omówione różne wspólne przedsięwzięcia podejmowane przez doradców instytucji powiatu takie jak: szkolenia dla nauczycieli, giełdy szkół, targi pracy, zajęcia warsztatowe organizowane dla uczniów różnych szkół itd.
W takcie wystąpienia zostały przedstawione instytucje powiatu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie, Młodzieżowe Centrum Kariery i Ośrodek Szkolenia Zawodowego OHP w Braniewie, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (a w ramach działania tej instytucji – Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności) w Braniewie. Omówiono: charakter każdej instytucji, zakres świadczonych usług, odbiorców usług, zadania jakie realizują instytucje działające w na naszym terenie itd.
Roman Michalski przedstawił również krótką informację o innowacji pedagogicznej realizowanej w ubiegłym roku szkolnym przez PP – P w Braniewie „Cudze chwalicie swego nie znacie – kierunki kształcenia i zawody powiatu braniewskiego”. Jednym z jej celów było dostarczenie uczniom wiedzy o kierunkach kształcenia i zawodach naszego rejonu. W takcie realizacji wspomnianej innowacji, uczniowie mieli możliwość zwiedzenia szkół naszego powiatu. Uczestnicząc w lekcjach otwartych, zwiedzając pracownie zawodowe, rozmawiając z nauczycielami przedmiotów zawodowych, uczestnicząc w grach edukacyjnych na terenie szkół, uczniowie mięli możliwość aktywnego poznawania zawodów i kierunków kształcenia. Prelegent zachęcał do podejmowania tego typu działań na rzecz uczniów kończących szkoły podstawowe.
Prelegent przedstawił dobre praktyki z zakresu doradztwa zawodowego w kontekście współpracy między instytucjonalnej zarówno na poziomie województwa jak i powiatu. Przybliżył uczestnikom seminarium idee partnerstwa międzyinstytucjonalnego jakie zawiązało się w listopadzie 2007 roku i skupiło doradców zawodowych województwa warmińsko – mazurskiego z czterech resortów i 57 instytucji (obecnie instytucji działających w Pakcie jest dużo więcej). Przedstawił działania Paktu na przestrzeni 13 lat funkcjonowania tego partnerstwa m. in. organizację wspólnych przedsięwzięć (np. Warmińsko – Mazurskiego Dnia Kariery, szkoleń, wizyt studyjnych itd.).
Prelegent przedstawił też działania realizowane w Sieci Wsparcia i Samokształcenia doradców zawodowych powiatu braniewskiego. Powstała ona w sposób formalny w 2011 r. Jednym z jej priorytetów jest podejmowanie działań mających na celu rozwijanie współpracy pomiędzy szkołami i instytucjami tak, aby uczniowie otrzymywali wsparcie w zakresie określania i realizacji celów edukacyjno-zawodowych a nauczyciele i szkolni doradcy zawodowi mogli doskonalić swój warsztat pracy.
W trakcie wystąpienia zostały omówione różne wspólne przedsięwzięcia podejmowane przez doradców instytucji powiatu takie jak: szkolenia dla nauczycieli, giełdy szkół, targi pracy, zajęcia warsztatowe organizowane dla uczniów różnych szkół itd.
W takcie wystąpienia zostały przedstawione instytucje powiatu: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie, Młodzieżowe Centrum Kariery i Ośrodek Szkolenia Zawodowego OHP w Braniewie, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (a w ramach działania tej instytucji – Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności) w Braniewie. Omówiono: charakter każdej instytucji, zakres świadczonych usług, odbiorców usług, zadania jakie realizują instytucje działające w na naszym terenie itd.
Roman Michalski przedstawił również krótką informację o innowacji pedagogicznej realizowanej w ubiegłym roku szkolnym przez PP – P w Braniewie „Cudze chwalicie swego nie znacie – kierunki kształcenia i zawody powiatu braniewskiego”. Jednym z jej celów było dostarczenie uczniom wiedzy o kierunkach kształcenia i zawodach naszego rejonu. W takcie realizacji wspomnianej innowacji, uczniowie mieli możliwość zwiedzenia szkół naszego powiatu. Uczestnicząc w lekcjach otwartych, zwiedzając pracownie zawodowe, rozmawiając z nauczycielami przedmiotów zawodowych, uczestnicząc w grach edukacyjnych na terenie szkół, uczniowie mięli możliwość aktywnego poznawania zawodów i kierunków kształcenia. Prelegent zachęcał do podejmowania tego typu działań na rzecz uczniów kończących szkoły podstawowe.
Kształcenie zawodowe uczniów niepełnosprawnych intelektualnie” przedstawił Jarosław Dobrowolski wicedyrektor w SOSW w Braniewie i pani Monika Kołodziejczak (nauczyciel – terapeuta naszego ośrodka).
W SOSW w Braniewie kształci się młodzież z niepełnosprawnością intelektualną. W Branżowej Szkole I Stopnia naukę podejmują absolwenci szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w Szkole Przysposabiającej do Pracy uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną.
Prelegent omówił ważne kwestie zw. z organizacją kształcenia specjalnego (m. in. wg jakich podstaw programowych odbywa się takie kształcenie), dokumenty niezbędne do przyjęcia do SOSW, kierunki kształcenia w ośrodku (w tym roku rekrutacja do Branżowej Szkoły I Stopnia będzie prowadzona do zawodu – pracownik pomocniczy obsługi hotelowej; w następnym planowane jest uruchomienie kształcenia także w zawodzie pracownik pomocniczy gastronomii). W trakcie tego wystąpienia uczestnicy seminarium zostali zapoznani z zawodem pracownik pomocniczy obsługi hotelowej (celami kierunkowymi kształcenia). Uczniowie podejmujący naukę tego zawodu są młodocianymi pracownikami co oznacza, że praktykę odbywają w realnych miejscach pracy i otrzymują za nią wynagrodzenie. Pan J. Dobrowolski przedstawił sposób kształcenia zawodowego teoretycznego (odbywa się na terenie ośrodka) i kształcenia zawodowego praktycznego (odbywającego się bezpośrednio u pracodawców). Po ukończeniu kształcenia absolwent przystępuje w czerwcu do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Jest to egzamin państwowy organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie. Na dyplomie nie ma określenia „specjalna”. Dyplom wydaje Komisja Egzaminacyjna w Łomży a nie SOSW. Do dyplomu dołączone są dwa suplementy w języku polskim i angielskim. Suplement wyszczególnia kilkanaście zawodów związanych z hotelarstwem w jakich może pracować posiadacz dyplomu (również za granicą). Prelegent przedstawił osiągnięcia uczniów SOSW: bardzo dobrą zdawalność wspomnianych egzaminów, miejsca na podium w Wojewódzkich Konkursach Sztuki Kulinarnej. Atutem SOSW jest m.in. to, że Szkoła Branżowa I Stopnia zapewnia wychowankom całodobowy pobyt w internacie od poniedziałku do piątku, różnorodne zajęcia pozalekcyjne, możliwość zaprezentowania osiągnięć w środowisku lokalnym a także praktyki zawodowe.
Pani Monika Kołodziejczak przedstawiła kształcenie w Szkole Przysposabiającej do Pracy SOSW w Braniewie.
Wspomniana forma kształcenia dotyczy trzyletniej szkoły dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku do 24 lat. Dokumentem niezbędnym do przyjęcia do tej szkoły jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez PP – P .
Priorytetem placówki jest stworzenie uczniom, z tego typu niepełnosprawnością, warunków do wszechstronnego rozwoju, wdrażania ich do samodzielnego życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Przysposobienie do pracy realizowane jest w naszym ośrodku z podziałem na moduły: obsługa hotelowa, technologia informacyjna i prace biurowe, prace ogrodnicze, gospodarstwo domowe, zajęcia kulinarne i cukiernicze, wikliniarstwo, podstawy krawiectwa i dziewiarstwa, wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich, aktywność na rynku pracy.
W SOSW w Braniewie kształci się młodzież z niepełnosprawnością intelektualną. W Branżowej Szkole I Stopnia naukę podejmują absolwenci szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, w Szkole Przysposabiającej do Pracy uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnością sprzężoną.
Prelegent omówił ważne kwestie zw. z organizacją kształcenia specjalnego (m. in. wg jakich podstaw programowych odbywa się takie kształcenie), dokumenty niezbędne do przyjęcia do SOSW, kierunki kształcenia w ośrodku (w tym roku rekrutacja do Branżowej Szkoły I Stopnia będzie prowadzona do zawodu – pracownik pomocniczy obsługi hotelowej; w następnym planowane jest uruchomienie kształcenia także w zawodzie pracownik pomocniczy gastronomii). W trakcie tego wystąpienia uczestnicy seminarium zostali zapoznani z zawodem pracownik pomocniczy obsługi hotelowej (celami kierunkowymi kształcenia). Uczniowie podejmujący naukę tego zawodu są młodocianymi pracownikami co oznacza, że praktykę odbywają w realnych miejscach pracy i otrzymują za nią wynagrodzenie. Pan J. Dobrowolski przedstawił sposób kształcenia zawodowego teoretycznego (odbywa się na terenie ośrodka) i kształcenia zawodowego praktycznego (odbywającego się bezpośrednio u pracodawców). Po ukończeniu kształcenia absolwent przystępuje w czerwcu do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. Jest to egzamin państwowy organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie. Na dyplomie nie ma określenia „specjalna”. Dyplom wydaje Komisja Egzaminacyjna w Łomży a nie SOSW. Do dyplomu dołączone są dwa suplementy w języku polskim i angielskim. Suplement wyszczególnia kilkanaście zawodów związanych z hotelarstwem w jakich może pracować posiadacz dyplomu (również za granicą). Prelegent przedstawił osiągnięcia uczniów SOSW: bardzo dobrą zdawalność wspomnianych egzaminów, miejsca na podium w Wojewódzkich Konkursach Sztuki Kulinarnej. Atutem SOSW jest m.in. to, że Szkoła Branżowa I Stopnia zapewnia wychowankom całodobowy pobyt w internacie od poniedziałku do piątku, różnorodne zajęcia pozalekcyjne, możliwość zaprezentowania osiągnięć w środowisku lokalnym a także praktyki zawodowe.
Pani Monika Kołodziejczak przedstawiła kształcenie w Szkole Przysposabiającej do Pracy SOSW w Braniewie.
Wspomniana forma kształcenia dotyczy trzyletniej szkoły dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym w wieku do 24 lat. Dokumentem niezbędnym do przyjęcia do tej szkoły jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez PP – P .
Priorytetem placówki jest stworzenie uczniom, z tego typu niepełnosprawnością, warunków do wszechstronnego rozwoju, wdrażania ich do samodzielnego życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Przysposobienie do pracy realizowane jest w naszym ośrodku z podziałem na moduły: obsługa hotelowa, technologia informacyjna i prace biurowe, prace ogrodnicze, gospodarstwo domowe, zajęcia kulinarne i cukiernicze, wikliniarstwo, podstawy krawiectwa i dziewiarstwa, wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich, aktywność na rynku pracy.
„Laboratorium. Mój profil”- jako program wspomagający ucznia w wyborze dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej przedstawiła Bogumiła Jacak (dyrektor Szkoły Podstawowej w Lipowinie).
W wystąpieniu prelegentka omówiła założenia i cele w/w programu i korzyści jakie wynikają dla uczniów ze szkół biorących udział w programie (wycieczki zawodoznawcze dające młodzieży możliwość poznawania specyfiki zawodów „w realu” czyli w zakładach w których pracują przedstawiciele rozmaitych profesji.
W wystąpieniu prelegentka omówiła założenia i cele w/w programu i korzyści jakie wynikają dla uczniów ze szkół biorących udział w programie (wycieczki zawodoznawcze dające młodzieży możliwość poznawania specyfiki zawodów „w realu” czyli w zakładach w których pracują przedstawiciele rozmaitych profesji.
Temat „Nowa Szkoła Branżowa – zmiany w kształceniu zawodowym” przedstawiła uczestnikom seminarium pani Joanna Sokół (dyrektor ZSZ w Braniewie).
Celem wdrażanych zmian jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego, rozwój szkolnictwa odpowiadającego potrzebom poszczególnych branż, zwiększenie wpływu pracodawców na funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego i promocja szkolnictwa branżowego wśród uczniów i rodziców. W centrum tych zmian jest uczeń. Prelegentka przedstawiła nową organizację szkolnictwa branżowego i placówek a także rolę prognoz zapotrzebowania na pracowników szkolnictwa branżowego, opiniowanie kierunków kształcenia przez wojewódzkie rady rynku pracy, rozporządzenie w sprawie zawodów szkolnictwa zawodowego, współpracę szkół z pracodawcami (klasy patronackie, współpraca przy programach nauczania, realizację praktycznej nauki zawodu, doskonalenie nauczycieli itd.), kryteria weryfikacji efektów kształcenia, możliwości zdobywania przez uczniów dodatkowych kwalifikacji itd.
Wdrażane w naszym kraju zmiany w szkolnictwie zawodowym dotyczą organizacji kształcenia w rzeczywistych warunkach. Temu służyć mają m. in. umowy stażowe dla uczniów techników z możliwością wynagrodzenia i stażem pracy (nowe rozwiązanie), zwiększenie wynagrodzeń uczniów młodocianych pracowników, określenie standardów kursów dla instruktorów praktycznej nauki zawodu itp. Zmiany służą też wzmocnieniu potencjału szkół i inwestycji w rozwój zawodowy nauczycieli (możliwość prowadzenia turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, zwolnienie od podatku darowizn na cele kształcenia zawodowego, możliwość gromadzenia przez szkoły na wydzielonych rachunkach środków z tytułu świadczonych przez nie usług w ramach kształcenia zawodowego itd.). Efektywności kształcenia zawodowego służyć ma zmiana polegająca na wprowadzeniu obowiązku przystąpienia ucznia do egzaminu zawodowego. Proces różnicowania subwencji ze względu na deficytowość oraz kosztochłonność zawodów (nowe zasady finansowania kształcenia zawodowego) służyć ma zachęcie organów prowadzących do podejmowania zmian w strukturze kształcenia.
Celem wdrażanych zmian jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego, rozwój szkolnictwa odpowiadającego potrzebom poszczególnych branż, zwiększenie wpływu pracodawców na funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego i promocja szkolnictwa branżowego wśród uczniów i rodziców. W centrum tych zmian jest uczeń. Prelegentka przedstawiła nową organizację szkolnictwa branżowego i placówek a także rolę prognoz zapotrzebowania na pracowników szkolnictwa branżowego, opiniowanie kierunków kształcenia przez wojewódzkie rady rynku pracy, rozporządzenie w sprawie zawodów szkolnictwa zawodowego, współpracę szkół z pracodawcami (klasy patronackie, współpraca przy programach nauczania, realizację praktycznej nauki zawodu, doskonalenie nauczycieli itd.), kryteria weryfikacji efektów kształcenia, możliwości zdobywania przez uczniów dodatkowych kwalifikacji itd.
Wdrażane w naszym kraju zmiany w szkolnictwie zawodowym dotyczą organizacji kształcenia w rzeczywistych warunkach. Temu służyć mają m. in. umowy stażowe dla uczniów techników z możliwością wynagrodzenia i stażem pracy (nowe rozwiązanie), zwiększenie wynagrodzeń uczniów młodocianych pracowników, określenie standardów kursów dla instruktorów praktycznej nauki zawodu itp. Zmiany służą też wzmocnieniu potencjału szkół i inwestycji w rozwój zawodowy nauczycieli (możliwość prowadzenia turnusów dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników, zwolnienie od podatku darowizn na cele kształcenia zawodowego, możliwość gromadzenia przez szkoły na wydzielonych rachunkach środków z tytułu świadczonych przez nie usług w ramach kształcenia zawodowego itd.). Efektywności kształcenia zawodowego służyć ma zmiana polegająca na wprowadzeniu obowiązku przystąpienia ucznia do egzaminu zawodowego. Proces różnicowania subwencji ze względu na deficytowość oraz kosztochłonność zawodów (nowe zasady finansowania kształcenia zawodowego) służyć ma zachęcie organów prowadzących do podejmowania zmian w strukturze kształcenia.
Wizytator w Kuratorium Oświaty w Olsztynie Delegatura w Elblągu pani Anna Batug przedstawiła uruchomienie i organizację kształcenia w Branżowej Szkole II Stopnia.
Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do tego typu szkoły zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2020/21. Kształcenie w branżowej szkole II stopnia odbywać się będzie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Dyrektor szkoły organizujący ten typ kształcenia w porozumieniu z organem prowadzącym ustala zawody w których będzie odbywało się kształcenie (po uzyskaniu pozytywnej opinii wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danych zawodach zgodnie z potrzebami rynku pracy). Prelegentka omówiła sposób rekrutacji do tego typu szkół i inne ważne aspekty zw. z organizacją kształcenia.
Pierwsze postępowanie rekrutacyjne do tego typu szkoły zostanie przeprowadzone na rok szkolny 2020/21. Kształcenie w branżowej szkole II stopnia odbywać się będzie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Dyrektor szkoły organizujący ten typ kształcenia w porozumieniu z organem prowadzącym ustala zawody w których będzie odbywało się kształcenie (po uzyskaniu pozytywnej opinii wojewódzkiej rady rynku pracy o zasadności kształcenia w danych zawodach zgodnie z potrzebami rynku pracy). Prelegentka omówiła sposób rekrutacji do tego typu szkół i inne ważne aspekty zw. z organizacją kształcenia.
Temat „Uczeń a młodociany pracownik” przedstawiły panie Małgorzata Brzozowska (kierownik szkolenia praktycznego w ZSZ w Braniewie) i Karolina Knowska-Siwkowska (dyrektor Biura Warmińsko – Mazurskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości).
Pani M. Brzozowska omówiła różnice pomiędzy „uczniem” a „młodocianym pracownikiem. Ważne aspekty zw. z kształceniem młodzieży będącej młodocianymi pracownikami reguluje Kodeks Pracy (w szczególności art. 190 i 191). W rozumieniu Kodeksu młodocianym jest osoba która ukończyła 15 rok życia a nie przekroczyła 18 roku życia która zawiera umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego. Prelegentka omówiła też możliwości nauki w takim charakterze również młodzieży która nie ukończyła 15 roku życia albo przekroczyła 18 lat (warunki dopuszczenia do nauki zawodu w charakterze młodocianego pracownika). Omówiła też obowiązki dokształcania się młodocianych w zakresie szkoły ponadpodstawowej lub w formach pozaszkolnych (turnusy dokształcania młodocianych pracowników), obowiązki pracodawcy i młodocianego, szczególną ochronę zdrowia (np. czas pracy młodocianego, dobowy wymiar czasu pracy, prawo do urlopu wypoczynkowego itd.), wynagrodzenie młodocianego i inne ważne aspekty związane z organizacją praktycznej nauki zawodu.
Pani Karolina Knowska – Siwkowska przedstawiła ważne aspekty kształcenia zawodowego w rzemiośle. Celem nauki zawodu jest tu opanowanie przez ucznia (młodocianego pracownika) umiejętności praktycznych i teoretycznych w zawodzie i potwierdzenie ich dowodem kwalifikacji (świadectwem czeladniczym uzyskanym po pozytywnie zdanym egzaminie). Świadectwo to umożliwia zatrudnianie na stanowisku wymagającym kwalifikacji zawodowych w Polsce i krajach UE, jak też w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Prelegentka omówiła organizację nauki zawodu u rzemieślnika i korzyści dla uczniów wynikające z takiego kształcenia (m. in.: zdobycie ciekawego zawodu pod kierunkiem doświadczonych mistrzów, poznanie nowoczesnych technologii w rzeczywistych warunkach pracy, jednoczesne zdobywanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, wynagrodzenie za pracę itd.). Pani K. Knowska – Siwkowska przedstawiła też sposób organizacji egzaminów czeladniczych i inne istotne kwestie związane z organizacją kształcenia w rzemiośle.
Pani M. Brzozowska omówiła różnice pomiędzy „uczniem” a „młodocianym pracownikiem. Ważne aspekty zw. z kształceniem młodzieży będącej młodocianymi pracownikami reguluje Kodeks Pracy (w szczególności art. 190 i 191). W rozumieniu Kodeksu młodocianym jest osoba która ukończyła 15 rok życia a nie przekroczyła 18 roku życia która zawiera umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego. Prelegentka omówiła też możliwości nauki w takim charakterze również młodzieży która nie ukończyła 15 roku życia albo przekroczyła 18 lat (warunki dopuszczenia do nauki zawodu w charakterze młodocianego pracownika). Omówiła też obowiązki dokształcania się młodocianych w zakresie szkoły ponadpodstawowej lub w formach pozaszkolnych (turnusy dokształcania młodocianych pracowników), obowiązki pracodawcy i młodocianego, szczególną ochronę zdrowia (np. czas pracy młodocianego, dobowy wymiar czasu pracy, prawo do urlopu wypoczynkowego itd.), wynagrodzenie młodocianego i inne ważne aspekty związane z organizacją praktycznej nauki zawodu.
Pani Karolina Knowska – Siwkowska przedstawiła ważne aspekty kształcenia zawodowego w rzemiośle. Celem nauki zawodu jest tu opanowanie przez ucznia (młodocianego pracownika) umiejętności praktycznych i teoretycznych w zawodzie i potwierdzenie ich dowodem kwalifikacji (świadectwem czeladniczym uzyskanym po pozytywnie zdanym egzaminie). Świadectwo to umożliwia zatrudnianie na stanowisku wymagającym kwalifikacji zawodowych w Polsce i krajach UE, jak też w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Prelegentka omówiła organizację nauki zawodu u rzemieślnika i korzyści dla uczniów wynikające z takiego kształcenia (m. in.: zdobycie ciekawego zawodu pod kierunkiem doświadczonych mistrzów, poznanie nowoczesnych technologii w rzeczywistych warunkach pracy, jednoczesne zdobywanie wiedzy teoretycznej i praktycznej, wynagrodzenie za pracę itd.). Pani K. Knowska – Siwkowska przedstawiła też sposób organizacji egzaminów czeladniczych i inne istotne kwestie związane z organizacją kształcenia w rzemiośle.
„Kierunki kształcenia w szkołach ponadpodstawowych powiatu braniewskiego” przedstawiła pani Monika Czubkowska – Bludzis (naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji Powiatu).
1. W Zespole Szkół Budowlanych w Braniewie (ZSB, ul. Wiejska 2, 14 – 500 Braniewo, tel. 55 243 23 50; www.zsb.ig.pl, e -mail: sekretariat @zsb.iq.pl) rekrutacja odbędzie się do następujących kierunków kształcenia :
Liceum Ogólnokształcące. Oddział przygotowania wojskowego (klasa wojskowa). Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język angielski, geografia, historia.
Technikum:
• technik informatyk
• technik spedytor ,
• technik budownictwa
Liceum i Technikum objęte są patronatem 9 Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej im. Króla Stefana Batorego.
1. W Zespole Szkół Budowlanych w Braniewie (ZSB, ul. Wiejska 2, 14 – 500 Braniewo, tel. 55 243 23 50; www.zsb.ig.pl, e -mail: sekretariat @zsb.iq.pl) rekrutacja odbędzie się do następujących kierunków kształcenia :
Liceum Ogólnokształcące. Oddział przygotowania wojskowego (klasa wojskowa). Przedmioty w zakresie rozszerzonym: język angielski, geografia, historia.
Technikum:
• technik informatyk
• technik spedytor ,
• technik budownictwa
Liceum i Technikum objęte są patronatem 9 Braniewskiej Brygady Kawalerii Pancernej im. Króla Stefana Batorego.
2. Liceum Ogólnokształcące im. Feliksa Nowowiejskiego w Braniewie (ul. Sikorskiego 15, 14 – 500 Braniewo; tel. 55 243 23 62, www.lobraniewo.pl, e – mail sekretariat@lobraniewo.pl)
• klasa matematyczno – fizyczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: matematyka, fizyka, j. angielski,
• klasa biologiczno – chemiczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: biologia i chemia),
• klasa humanistyczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: j. angielski lub j. polski i historia lub geografia).
Szkoła z tytułem najlepsze licea w Polsce w ogólnopolskim rankingu Perspektyw Licea 2000
• klasa matematyczno – fizyczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: matematyka, fizyka, j. angielski,
• klasa biologiczno – chemiczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: biologia i chemia),
• klasa humanistyczna (przedmioty w zakresie rozszerzonym: j. angielski lub j. polski i historia lub geografia).
Szkoła z tytułem najlepsze licea w Polsce w ogólnopolskim rankingu Perspektyw Licea 2000
3. Zespół Szkół Zawodowych im. Jana Liszewskiego w Braniewie (ZSZ ul. Gdańska 19, 14 – 500 Braniewo, Sekretariat tel. 55 243 26 06 wew.100, https://www.zszbraniewo.pl/, e – mail: sekretariat.zszbraniewo@gmail.com)
Technikum:
• technik leśnik,
• technik żywienia i usług gastronomicznych,
• technik hotelarstwa,
• technik ekonomista
• technik logistyk,
• technik hotelarstwa,
• technik rachunkowości
Branżowa Szkoła I Stopnia
Zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, monter konstrukcji budowlanych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, mechanik – operator pojazdów i maszyn rolniczych, monter sieci i instalacji sanitarnych, elektryk, kucharz, sprzedawca, cukiernik, piekarz, fryzjer, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych, murarz – tynkarz, dekarz, ślusarz, przetwórca mięsa, kelner.
Technikum:
• technik leśnik,
• technik żywienia i usług gastronomicznych,
• technik hotelarstwa,
• technik ekonomista
• technik logistyk,
• technik hotelarstwa,
• technik rachunkowości
Branżowa Szkoła I Stopnia
Zawody: elektromechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik, monter konstrukcji budowlanych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, mechanik – operator pojazdów i maszyn rolniczych, monter sieci i instalacji sanitarnych, elektryk, kucharz, sprzedawca, cukiernik, piekarz, fryzjer, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych, murarz – tynkarz, dekarz, ślusarz, przetwórca mięsa, kelner.
4. Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy (SOSW ul. Moniuszki 22 E, 14 – 500 Braniewo; tel. 55 620 83 00, www.sosw-braniewo.pl , e – mail: oswbraniewo@o2.pl
• Szkoła Podstawowa Specjalna
Prowadzi kształcenie dzieci i młodzieży z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w ośmioletnim cyklu nauczania. Dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością prowadzone są zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze. Szkoła Podstawowa obejmuje edukacją uczniów z autyzmem.
• Branżowa Szkoła I Stopnia – prowadzi kształcenie w zawodach: pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, pracownik pomocniczy gastronomii
• Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy – prowadzi kształcenie w modułach: ogrodnictwo, prace biurowe, gospodarstwo domowe, prace kulinarne i cukiernictwo, wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich.
• Szkoła Podstawowa Specjalna
Prowadzi kształcenie dzieci i młodzieży z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w ośmioletnim cyklu nauczania. Dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością prowadzone są zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze. Szkoła Podstawowa obejmuje edukacją uczniów z autyzmem.
• Branżowa Szkoła I Stopnia – prowadzi kształcenie w zawodach: pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, pracownik pomocniczy gastronomii
• Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy – prowadzi kształcenie w modułach: ogrodnictwo, prace biurowe, gospodarstwo domowe, prace kulinarne i cukiernictwo, wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich.