JAK BAWIĆ SIĘ Z DZIECKIEM PRZEDSZKOLNYM W DOMU, ABY PRZYGOTOWAĆ JE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA?
Spędzając wspólnie z dzieckiem czas szczególnie ważne jest aby:
• zwracać uwagę na właściwą wymowę,
• bawić się w tworzenie rymów: pólka-bułka, kukułka- jaskółka itp.,
• bawić się w tworzenie rymów: pólka-bułka, kukułka- jaskółka itp.,
• dzielić wyrazy na sylaby, zachęcać dzieci aby scalały podawane przez dorosłego sylaby tworząc słowo,
• liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●), ka-lo-ry-fe-ry (● ● ● ● ●) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
• wysłuchiwać głoski na początku, końcu i w środku wyrazu,
• tworzyć wyrazy rozpoczynające lub kończące się na daną głoskę,
• tworzyć nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.,
• bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu rozpoczynającego się od tej na głoski, np.: kogut – traktor – radio- orzeł,
• wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach,
• powtarzać ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost,
• czytać dzieciom bajki, opowiadania, historie, rozmawiać z dzieckiem na temat przeczytanych tekstów,
• układać puzzle, mozaiki,
• wyszukiwać różnice w obrazkach,
• odwzorowywać szlaczki i wzorki,
• kreślić kształty graficzne w powietrzu,
• kalkować,
• pisać po śladzie,
• pisać szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg. wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki,
• malować, również palcami,
• wydzierać palcami i wycinać nożyczkami, naklejać,
• rysować, kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą,
• nawlekać koraliki,
• modelować z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.
• liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●), ka-lo-ry-fe-ry (● ● ● ● ●) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
• wysłuchiwać głoski na początku, końcu i w środku wyrazu,
• tworzyć wyrazy rozpoczynające lub kończące się na daną głoskę,
• tworzyć nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.,
• bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu rozpoczynającego się od tej na głoski, np.: kogut – traktor – radio- orzeł,
• wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach,
• powtarzać ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost,
• czytać dzieciom bajki, opowiadania, historie, rozmawiać z dzieckiem na temat przeczytanych tekstów,
• układać puzzle, mozaiki,
• wyszukiwać różnice w obrazkach,
• odwzorowywać szlaczki i wzorki,
• kreślić kształty graficzne w powietrzu,
• kalkować,
• pisać po śladzie,
• pisać szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg. wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki,
• malować, również palcami,
• wydzierać palcami i wycinać nożyczkami, naklejać,
• rysować, kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą,
• nawlekać koraliki,
• modelować z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.