ZESPÓŁ ASPERGERA JAKO NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ
Barbara Dytkowska na podstawie opracowania Jagny Niepokólczyckiej-Gac
Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Braniewie coraz częściej wydaje orzeczenia lub opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci i uczniów z autyzmem bądź Zespołem Aspergera. Dzisiaj słów kilka o symptomach i diagnozie ZA.
Zespół Aspergera uznawany jest za szerokie spektrum autyzmu i podobnie jak autyzm jest zaburzeniem rozwoju o podłożu neurologicznym, jednak występuje dużo częściej. Wskazuje się, że dotyka on 20-25 dzieci na 10 000 urodzeń. Jego etymologia do dzisiaj jest nieznana. Uważa się jednak, że przeważający wpływ na jego rozwój mają uwarunkowania genetyczne. U obarczonej nim osoby występują typowe dla autyzmu odchylenia i deficyty w umiejętnościach społecznych oraz komunikacyjnych. Do niedawna uznawano, że wczesny etap rozwoju dziecka do 36. miesiąca życia nie daje, zwłaszcza przy zespole Aspergera, swoistych symptomów, które umożliwiają rozpoznanie tej niepełnosprawności, obecnie wiadomo, że wczesna diagnoza umożliwia ocenę funkcjonowania młodszego rodzeństwa z już zdiagnozowanym zespołem i podjęcie wczesnych działań wspierających.
Pogłębiona diagnoza wymaga:
- ustrukturalizowanej obserwacji zachowania dziecka przez jego rodziców,
- obserwacji pedagogicznej pod kątem:zaburzeń zachowania w grupie rówieśniczej,
zaburzeń emocjonalnych,
oceny umiejętności adekwatnych do wieku dziecka;
- badania neurologicznego, którego celem jest ocena rozwoju psychomotorycznego dziecka,
- badania pediatrycznego, którego celem jest określenie występowania zaburzeń zdrowotnych,
- badania psychiatrycznego, podczas którego specjalista dokonuje diagnozy klinicznej i ewentualnie kieruje na dodatkowe badania, np. genetyczne, metaboliczne,
- badania psychologicznego, którego celem jest weryfikacja informacji pozyskanych podczas obserwacji oraz wykonanych badań.
Wiek | Symptomy u dziecka |
Poniemowlęcy |
|
Przedszkolny |
|
Szkoły podstawowej |
|
Szkoły średniej |
|