INFORMACJA DLA RODZICÓW DOTYCZĄCA BADANIA W PORADNI
Przygotowując swoje dziecko na wizytę w poradni psychologiczno – pedagogicznej pamiętaj, by zadbać o jego komfort psychiczny i fizyczny:
– porozmawiaj z nim, kiedy i gdzie wybieracie się razem,
– wytłumacz, że poradnia to coś podobnego do szkoły/przedszkola – czeka nas tam zabawa i różnorodne gry, łamigłówki, rysowanie, pisanie,
– porozmawiaj z nim, kiedy i gdzie wybieracie się razem,
– wytłumacz, że poradnia to coś podobnego do szkoły/przedszkola – czeka nas tam zabawa i różnorodne gry, łamigłówki, rysowanie, pisanie,
– zadbaj, aby sformułowanie „badanie” nie kojarzyło się dziecku z wizytą u lekarza, która może wzbudzać lęk. W poradni pracują psychologowie, pedagodzy i logopedzi, nie ma lekarzy w białych fartuchach – nie będzie zastrzyków,
– dziecko podczas wizyty pracuje długo i intensywnie – powinno przed wizytą zjeść śniadanie,
– jeśli dziecko przyjmuje stale leki powinno je zażyć tak, jak co dzień,
– koniecznym jest również by dziecko w dniu badania było wyspane i wypoczęte, badanie może być nużące i powodować przemęczenie psychofizyczne,
– jeśli dziecko jest przeziębione, zakatarzone, czy gorączkuje lepiej odwołać wizytę i umówić się na inny termin,
– cała diagnoza trwa od 2 do nawet 4 godzin – dziecko pracuje z psychologiem, pedagogiem, logopedą, dokładamy wszelkich starań, aby całe badanie odbyło się w jednym terminie,
– dzieci, które nie ukończyły 7 roku życia, mają trudności z koncentracją uwagi, są męczliwe, nadpobudliwe, mogą mieć badanie rozłożone na 2 spotkania.Oprócz dobrego nastawienia i humoru prosimy przynieść:
– okulary – jeżeli dziecko ma przepisane i musi nosić powinno koniecznie zabrać je na badanie,
– książeczkę zdrowia dziecka,
– zeszyty, sprawdziany – jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu,
– warto dziecku zostawić drugie śniadanie i coś do picia.
– jeśli dziecko przyjmuje stale leki powinno je zażyć tak, jak co dzień,
– koniecznym jest również by dziecko w dniu badania było wyspane i wypoczęte, badanie może być nużące i powodować przemęczenie psychofizyczne,
– jeśli dziecko jest przeziębione, zakatarzone, czy gorączkuje lepiej odwołać wizytę i umówić się na inny termin,
– cała diagnoza trwa od 2 do nawet 4 godzin – dziecko pracuje z psychologiem, pedagogiem, logopedą, dokładamy wszelkich starań, aby całe badanie odbyło się w jednym terminie,
– dzieci, które nie ukończyły 7 roku życia, mają trudności z koncentracją uwagi, są męczliwe, nadpobudliwe, mogą mieć badanie rozłożone na 2 spotkania.Oprócz dobrego nastawienia i humoru prosimy przynieść:
– okulary – jeżeli dziecko ma przepisane i musi nosić powinno koniecznie zabrać je na badanie,
– książeczkę zdrowia dziecka,
– zeszyty, sprawdziany – jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu,
– warto dziecku zostawić drugie śniadanie i coś do picia.
Jak przebiega spotkanie diagnostyczne?
1. Po wejściu do poradni pracownik sekretariatu zapyta o nazwisko dziecka i skieruje do odpowiedniego gabinetu.
2. Zwykle wizyta rozpoczyna się rozmową z rodzicem – specjalista przeprowadza bardzo szczegółowy wywiad na temat etapów rozwoju psychoruchowego dziecka (siadanie, raczkowanie, chodzenie), przebytych chorób, trudności edukacyjnych i emocjonalnych. Wywiad jest przeprowadzany bez obecności dziecka.
3. Zawsze mile widziani na wywiadzie są oboje rodzice.
4. Badania z dzieckiem przeprowadzane są bez obecności rodzica. Sytuacja ta umożliwia specjaliście nawiązanie indywidualnego kontaktu z dzieckiem, nic nie rozprasza dziecka w realizacji zadań, a przede wszystkim dziecko pokazuje siebie takim, jakim jest.
5. Po skończonej diagnozie specjaliści omawiają wyniki badań. Określają przyczyny zgłaszanych trudności. Proponują możliwe formy pomocy udzielanej dziecku przez: rodzica, szkołę lub poradnię.Rodzicu nie martw się, jeśli nie zapamiętasz wszystkiego będziesz mógł to przeczytać w opinii, orzeczeniu lub informacji. Zawsze też można skontaktować się telefonicznie z osobami, które pracowały z dzieckiem i wyjaśnić to, co nadal jest dla Ciebie niezrozumiałe.
1. Po wejściu do poradni pracownik sekretariatu zapyta o nazwisko dziecka i skieruje do odpowiedniego gabinetu.
2. Zwykle wizyta rozpoczyna się rozmową z rodzicem – specjalista przeprowadza bardzo szczegółowy wywiad na temat etapów rozwoju psychoruchowego dziecka (siadanie, raczkowanie, chodzenie), przebytych chorób, trudności edukacyjnych i emocjonalnych. Wywiad jest przeprowadzany bez obecności dziecka.
3. Zawsze mile widziani na wywiadzie są oboje rodzice.
4. Badania z dzieckiem przeprowadzane są bez obecności rodzica. Sytuacja ta umożliwia specjaliście nawiązanie indywidualnego kontaktu z dzieckiem, nic nie rozprasza dziecka w realizacji zadań, a przede wszystkim dziecko pokazuje siebie takim, jakim jest.
5. Po skończonej diagnozie specjaliści omawiają wyniki badań. Określają przyczyny zgłaszanych trudności. Proponują możliwe formy pomocy udzielanej dziecku przez: rodzica, szkołę lub poradnię.Rodzicu nie martw się, jeśli nie zapamiętasz wszystkiego będziesz mógł to przeczytać w opinii, orzeczeniu lub informacji. Zawsze też można skontaktować się telefonicznie z osobami, które pracowały z dzieckiem i wyjaśnić to, co nadal jest dla Ciebie niezrozumiałe.