ZASADY ORGANIZACJI KOMPLEKSOWEGO WSPOMAGANIA PRZEDSZKOLI, SZKÓŁ I PLACÓWEK PRZEZ PORADNIĘ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ W BRANIEWIE
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Braniewie zapewnia wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek. Korzystanie z tej formy współpracy jest dobrowolne.W związku z tym ubieganie się o wspomaganie następuje na pisemny wniosek złożony przez przedszkole, szkołę lub placówkę, zwanych dalej placówką.
We wniosku wyrażona jest potrzeba wspomagania i wola doskonalenia jakości pracy placówki – wzór wniosku zał. nr 1.
2. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb placówki przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną polega na:
– wstępnym rozpoznaniu przez zespół reprezentujący poradnię stanu placówki wnioskującej o wspomaganie w oparciu o dostępne informacje: wyniki ewaluacji zewnętrznej, wewnętrznej, wyniki egzaminów/ sprawdzianów, analizę wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego, wgląd w ogólnodostępne dane na temat placówki,
– zgromadzeniu informacji o potrzebach placówki w toku spotkań z dyrektorem, radą pedagogiczną oraz zespołem wyłonionym spośród rady pedagogicznej,
– pomocy w wyłonieniu obszarów lub zagadnień, w odniesieniu do których placówka podejmie działania prorozwojowe, przy czym przez pomoc rozumie się współdziałanie z placówką, która jest aktywna i bierze odpowiedzialność za mającą nastąpić w jej funkcjonowaniu zmianę.
3. Ustalenie sposobów działania prowadzącego do zaspokojenia potrzeb placówki polega na określeniu we współpracy z osobą/ osobami reprezentującymi placówkę harmonogramu działań wspomagających w odniesieniu do ustalonego obszaru/ obszarów lub zagadnień wymagających doskonalenia. W szczególności harmonogram określa terminy realizacji tych działań.
4. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja uwzględnia zasadę, w myśl której:
Wspomaganie w formie działań bezpośrednich poradnia zapewnia w odniesieniu do problemów z obszaru pomocy psychologiczno – pedagogicznej korzystając z własnej oferty przygotowanej na dany rok szkolny oraz z posiadanych zasobów merytorycznych. Działania merytoryczne realizowane przez poradnię są nieodpłatne, w sytuacjach generujących dodatkowe koszty ponosi je placówka objęta wspomaganiem.W odniesieniu do innych problemów, w zakresie których poradnia nie specjalizuje się, pomoc placówce polega na ukierunkowaniu jej w poszukiwaniu wartościowych form wsparcia.
5. Wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji form wspomagania polega na określeniu przydatności zapewnionego wspomagania, zdefiniowaniu zmian, które nastąpiły w efekcie zapewnionego wsparcia.
6 Dla zapewnienia sprawności działań placówka wskazuje osobę (nauczyciela) koordynującą w tej placówce działania przyjęte w procesie wspomagania.
7. Wszelkie wzory dokumentów (harmonogram działań, pisma do instytucji, ankiety zastosowane w procesie gromadzenia danych, wzorce wniosków) mają jedynie charakter pomocniczy, ich ostateczny kształt zależy od placówki zainteresowanej wsparciem.