O GRACH I ZABAWACH PO RAZ KOLEJNY – W ROLI GŁÓWNEJ KOŚCI
Tym razem skupimy się na grach, które rozwijają umiejętność wykonywania dodawania, odejmowania i mnożenia, a także myślenie logiczne. Mogą pomóc w uwolnieniu dziecka od negatywnych napięć emocjonalnych, a co za tym idzie wyzwolą pozytywne emocje. W czasie gry dziecko nie czeka biernie na pomoc z zewnątrz, ale samo podejmuje działanie. Prezentowane gry nie wymagają zbyt szerokiego zaplecza –wystarczą kostki do gry, miarka krawiecka, kolorowe klamerki, długopis, kartka do zapisywania i oczywiście szczere chęci. Jak zatem wykorzystać kości do gry?
I „Kto ma więcej?” – rzucamy dwoma lub trzema kostkami, sumujemy liczbę wyrzuconych oczek, kto ma więcej – dostaje punkt. Po rozgrywce (np. po 10 rzutach) sumujemy punkty. W przypadku większej ilości graczy, bo przecież może grać cala rodzina, możemy stopniować punkty. I tak osoba , która ma największą sumę oczek dostaje 5pkt, kolejna 4 pkt., itd. Na zakończenie sumujemy punkty. Możemy pokusić się też o szacowanie wyników- kto najtrafniej podał lokaty poszczególnych graczy dostaje punkty premiowe np. w liczbie 10.
Innym wariantem gry może być mnożenie wyrzuconych oczek i oczywiście podsumowanie wyrzuconych oczek. Punktacja, premiowanie i nagrody pozostają w inicjatywie graczy. Podkreślić należy, ze wszystkie zasady gry musza być ustalone przed przystąpieniem do pierwszej rozgrywki.
II „Dwie dodają, jedna odejmuje”. W tym wariancie gry potrzebne są kostki o różnych kolorach – dwie w takim samym, jedna w odmiennym. Ilość wyrzuconych oczek na kostce odmiennej jest odejmowana od sumy wyrzuconych oczek na kostkach tego samego koloru. Omawiamy działanie gdzie nie jest możliwe wykonanie działania a dzieci nie znają liczb ujemnych. Warto też ustalić w zasadach, przed przystąpieniem do rozgrywki, że takie sytuacje nie są punktowane.
Drugim wariantem tej gry może być chodniczek, którego rolę idealnie spełnia miarka krawiecka, może być miarka budowlana (często jest dłuższa), po której gracze przesuwają swoje pionki (np. klamerki do bielizny, kolorowe spinacze). Kto dotrze do końca miarki ten wygrywa. Każdy ruch odbywa się po wyrzuceniu 3 kostek i dokonaniu operacji jak wyżej.
III „Gram na 5 lub 4 lub 6”. Do gry potrzebne będzie więcej kostek, może być nawet 6. Przed przystąpieniem do gry, gracze ustalają na jaką liczbę grają. Każdy z graczy wyrzuca wszystkie kostki i zapisuje ile razy wypadła dana liczba w jednym rzucie, np. 3 bo na trzech kostkach wypadła liczba, na którą grał gracz. Można też ustalić, że będzie 10 rund rozgrywki i na koniec podsumowanie wyników.
Udanej zabawy !!!
Ciąg dalszy nastąpi …… Pedagog Justyna Szewczyk