UCZ SIĘ TAK ABY ZAPAMIĘTAĆ
UCZ SIĘ TAK, ABY ZAPAMIĘTAĆ.
Samodzielna nauka przysparza niektórym uczniom wielu kłopotów. Twierdzą, że „nic nie wchodzi” do głowy. W obecnej sytuacji, nauce towarzyszą różne bariery (m.in. poczucie zagrożenia, brak bezpieczeństwa, trudności w przystosowaniu się do nowej formy edukacji), które zdecydowanie obniżają możliwości uczenia się i nabywania nowych wiadomości. Co zatem zrobić aby Wasza nauka była efektywna. Oto kilka wskazówek.
I. Samo czytanie, oglądanie lub słuchanie nie wystarczy. Trzeba to robić z głową, a tak naprawdę według pewnego klucza. Poznaj sekrety pamięci długotrwałej.
1. Jeśli mimowolnie oglądasz film, który Cię nie interesuje – informacje są przechowywane w pamięci sensorycznej (ultrakrótkiej), w której pozostaną do 2 sekund.
2. Jeśli film Cię zainteresuje, wtedy to, co zobaczysz i usłyszysz, zostanie przeniesione do pamięci krótkotrwałej, która przechowuje informacje do 20 sekund.
3. Jeśli koncentrowałeś się na tym, co oglądałeś, a później parokrotnie opowiedziałeś o tym swoim znajomym – treść filmu została przeniesiona do pamięci długotrwałej,która przechowuje dane od kilku godzin do kilku lat!
Ten proces powtarza się podczas nauki. Abyś na egzaminie pamiętał, czego się uczyłeś, informacje muszą zostać przeniesione do pamięci długotrwałej.
II. Można to wytrenować.
Po pierwsze: koncentracja
Kiedy poznajesz temat z podręcznika, stwórz warunki do aktywnego czytania.
Zrezygnuj ze wszystkiego, co może rozproszyć Twoją uwagę: odłóż telefon, wyłącz Facebooka. Zdecyduj, że przez najbliższą godzinę zajmiesz się wyłącznie nauką.
Rozpoczyna się ona w pamięci krótkotrwałej.
RADY: ??
• Od ogółu do szczegółu – nie od razu dowiesz się wszystkiego, więc najpierw przejrzyj cały dział. Zwróć uwagę na tytuły tematów, obejrzyj zdjęcia, przeczytaj podsumowanie. Dopiero po takim wstępnym rozpoznaniu zacznij czytać pierwszy temat. Możesz go potem przeczytać znowu – tym razem zwracaj uwagę na szczegóły.
• Staraj się czytać uważnie, aby zrozumieć i zapamiętać.
• Wykorzystaj efekt świeżości – na początku nauki zapamiętujemy najwięcej, dobrze też pamiętamy ostatnie informacje. Dlatego najważniejsze i najtrudniejsze rzeczy powtarzaj na początku i pod koniec nauki.
• Selekcjonuj materiał – skup się na ważnych informacjach. Podkreślaj fragmenty, rób notatki lub powtarzaj na głos (zgodnie z własnym stylem uczenia się – informacje o nich znajdziesz w cz. 1 poradnika).
• Stwórz własną sieć powiązań – kojarz nowo zdobyte informacje z tym, co już wiesz (np. gdy uczysz się o pierwiastkach chemicznych, zastanów się, czy wykorzystujesz je na co dzień).
Po drugie: powtarzanie
Aby pamiętać aż do sprawdzianu czy egzaminu i bezbłędnie rozwiązać zadania, należy przenieść informacje do pamięci długotrwałej. Sekretem jest tu powtarzanie materiału.
RADY: ??
• Po zakończonej nauce wróć jeszcze przed zaśnięciem do materiału, którego się uczyłeś. Nie musisz powtarzać wszystkiego – hasłowo wymień najważniejsze zagadnienia.
• Nazajutrz znów powtórz materiał. Potem wróć do niego po 3–4 dniach. Kolejne powtórki zaplanuj po 2 tygodniach i po miesiącu.
• Przetwarzaj zdobyte informacje – gdy rozwiązujesz zadania, angażujesz swój mózg do przypominania i stosowania wiedzy. Im częściej ćwiczysz, tym większa szansa na długotrwałe zapamiętanie tematu.
• Nie powtarzaj bezmyślnie! Tylko wówczas, gdy koncentrujesz się i chcesz zapamiętać, Twoja praca jest skuteczna.
Po trzecie: Wytrwałość
Wiesz już, jak działa pamięć i jak zorganizować naukę. Tylko jak zmobilizować się do rozpoczęcia nauki i wytrwać w postanowieniach aż do egzaminu?
RADY:??
• Zaplanuj powtórki – wpisz je do kalendarza i często tam zaglądaj.
• Zacznij od drobnych sukcesów – naucz się małej partii materiału, wyćwicz szybkie rozwiązywanie zadań z nią związanych i zaznacz to w kalendarzu. Pierwszy krok za Tobą, pora na następne.
• Opowiadaj innym o tym, czego się nauczyłeś, oglądaj filmy edukacyjne, wykonuj doświadczenia. Myśl o zdobytych informacjach i o tym, czego się jeszcze nauczysz.
POWODZENIA !!!
Źródło: poradnik Jak się uczyć? cz. 2 Aleksandra Tabor-Baca