ROCZNY HARMONOGRAM PRACY PPP W BRANIEWIE w roku szkolnym 2021/2022
Do wiadomości szkół i placówek oświatowych w rejonie działania PPP w Braniewie.
Zgodnie z planem pracy przyjętym na bieżący rok szkolny przewiduje się następujące działania:
I. Realizowane będą następujące formy terapii:
Terapie indywidualne:
- trudności matematycznych, zajęcia k-k – dzieci 5,6-letnie, terapia surdopedagogiczna, zajęcia logopedyczne, terapia dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju, indywidualna psychologiczna/psychoterapia, terapia rodzin, indywidualne zajęcia k-k, terapia EEG Biofeedback, terapia funkcji poznawczych metodą Feuersteina, terapia ręki.
II. Zgodnie ze zmodyfikowaną ofertą realizowane będą następujące programy autorskie, warsztaty i zajęcia:
- Program rozwijający kompetencje emocjonalno-społeczne – „Jak bezkonfliktowo rozwiązywać problemy i rozładowywać przykre napięcia” – ucz. I-III oraz IV-VI.
- Program edukacyjno-rozwojowy – „Nauczyć się uczyć” – ucz. kl. IV-VI.
- Autorski program edukacyjno-profilaktyczny „Niebieski wieloryb nie istnieje” – dla dzieci od lat 10 i ich rodziców, nt. bezpieczeństwa w sieci.
- Trening pewności siebie dla uczniów klas IV-VI.
- Trening uważności dla dzieci przedszkolnych – Spokój i uważność żabki.
- „Wartości drogowskazem działań” I-IV – program autorski dla dwóch grup wiekowych I-II, III-IV.
III. Oferta PPP została wzbogacona o następujące zajęcia warsztatowe:
- Warsztaty dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – Kształcenie ustawiczne – budowanie kariery zawodowej w kontekście uczenia się przez całe życie.
- „Wartości w życiu człowieka” V-VI, „Wartości w życiu człowieka” VII-VIII i szkół ponadpodstawowych.
- Porozmawiajmy o wartościach – zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Fonoholizm – nadmierne i szkodliwe używanie telefonów komórkowych i mediów cyfrowych – rada pedagogiczna, szkolenie dla rodziców, zajęcia dla dzieci „0” i I-III.
- „Wagary – ucieczka przed problemami, czy początek kłopotów”-ucz. VII-VIII.
- Nie – nie zawsze oznacza nieuprzejmość, zachowania asertywne” – IV-VI.
- „Bez złości mamy więcej radości” I-III.
- „Bezceremonialny język – czas to zmienić. Wulgarne rozmowy młodzieży” VI-VIII i śr.
- „Życzliwość – droga do pozytywnych relacji między ludźmi” IV-VI.
- „Pierwsze wrażenie – pochopna opinia może być krzywdząca” ucz. śr.
- pedagogiczne rady szkoleniowe – Uczeń z zaburzeniami zachowania. Model budowania pomocy.
IV. Po wstępnym rozpoznaniu i zgłoszeniu przez nauczycieli prowadzone będą badania przesiewowe:
- Przesiewowe badania pod kątem zagrożenia dysleksją w grupach przedszkolnych, pod kątem ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu i uczeniu się matematyki w klasach I-III, gotowości szkolnej dzieci 6-letnich.
Informacja na ten temat na stronie www poradni w zakładce Oferta.
V. Realizowana będzie pomoc w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego: w tym działania związane z Tygodniem Kariery w Powiecie Braniewskim, udział w Giełdzie Szkół i Targach Pracy, szkolenie w ramach sieci współpracy i samokształcenia – OHP jako ciekawa oferta możliwości zdobycia kwalifikacji i umiejętności zawodowych dla młodzieży w wieku 15-25 lat, konferencja – Współpraca PPP ze szkołą w kontekście działania doradcy zawodowego na terenie szkoły w odniesieniu do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
VI. Co najmniej 1x w półroczu zespół specjalistów odbywa całodzienny dyżur konsultacyjny na terenie szkoły lub placówki.
VII. Prowadzone będą sieci współpracy i samokształcenia:
- dla pedagogów szkolnych,
- psychologów szkolnych,
- doradców zawodowych,
- logopedów,
- nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych pracujących z uczniem objętym kształceniem specjalnym.
VIII. W przedszkolach i szkołach w „kącikach” – PORADNIA RADZI… na stronie www i FB będziemy zamieszczać aktualne informacje i porady.
IX. Na stronie poradni znajduje się zakładka zawierająca mapę zasobów środowiskowych, cykliczne porady, zestawy ćwiczeń i wskazówek nt. pomocy do pracy terapeutycznej, indeks terminów, aktualizowane informacje nt. reformy edukacji, skrzynka narzędziowa, bank informacji o szkołach branżowych i technikach i liceach, materiały zawodoznawcze.
X. Będziemy w dalszym ciągu udzielać porad i konsultacji online.
XI. We współpracy ze Szkołą Podstawową w Szylenach zrealizujemy Innowację pedagogiczną – Bliżej siebie – jak nie zgubić się w sieci.
XII. Weźmiemy udział w Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji – zaj. warsztatowe dla nauczycieli klas I-III: Rozpoznawanie ryzyka dysleksji i dyskalkulii.
XIII. Podejmiemy działania z okazji Światowego Dnia Życzliwości pt. „Dobro i prawda wśród nas – promujemy postawę tolerancji i życzliwości” – konkurs plastyczny – Logo nawiązujące do hasła, dla klas V-VIII SP
XIV. Zorganizujemy Akcję profilaktyczno – edukacyjną z okazji Światowego Dnia Zdrowia (we współpracy z PSSE).
XV. Zorganizujemy we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną Dzień Bezpiecznego Internetu i Tygodnia Bezpiecznego Internetu, Przygotujemy wystąpienie na Dzień Zdrowia Psychicznego.
XVI. Pracownicy poradni wezmą udział w akcjach ogólnopolskich:
- Europejski Dzień Logopedy.
- Światowy dzień Autyzmu Braniewo na niebiesko.
- Dni rodziny – we współpracy z PCPR.
- Biała wstążka, Tydzień pomocy osobom dotkniętym przemocą – we współpracy z MOPS.
XVII. Zorganizujemy dziecięcą międzyszkolną ligę szachową oraz Indywidualne zajęcia dla uczniów zdolnych ,,Braniewska kuźnia talentów.” Nauka gry w szachy.
XVIII. Zorganizujemy Konferencję – Uczeń w kryzysie – jak mu pomóc.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!!!