ZMIANY DOTYCZĄCE NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO
Od 1 września obowiązują nowe przepisy określające sposób organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz indywidualnego nauczania.
Co zmieniają przepisy
W nowych przepisach:
- wskazano, że indywidualne roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne i indywidualne nauczanie są formami kształcenia adresowanymi do uczniów, którzy w pewnym okresie czasu, z uwagi na stan zdrowia, nie mogą uczęszczać do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub szkoły i dlatego zapewnia się im możliwość realizacji treści programowych w domu,
- wskazano minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego realizowanych z dzieckiem w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego oraz minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w szkole podstawowej i ponadpodstawowej,
- zobowiązano placówki do rozpoznawania i usuwania barier w środowisku szkolnym utrudniających funkcjonowanie uczniów, w tym rozwiązywania pojawiających się problemów dydaktyczno-wychowawczych, szkoły i przedszkola powinny dążyć do pełnego, rzeczywistego włączenia i integracji z rówieśnikami każdego ucznia, w tym niepełnosprawnego, zarówno poprzez wspomaganie rozwoju samego ucznia, indywidualizację i wspieranie go podczas zajęć z klasą,
- dopuszczono możliwość czasowego zawieszenia organizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim, na wniosek rodziców (albo pełnoletniego ucznia) w przypadku gdy stan zdrowia ucznia ulegnie poprawie.
Podst. Prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. poz. 1616).