NOWATORSKA METODA PRACY TERAPEUTYCZNEJ. TERAPIA FUNKCJI POZNAWCZYCH METODĄ FEUERSTEINA-INSTRUMENTAL ENRICHMENT.
Szanowni Państwo….
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Braniewie nieustannie wzbogaca swoją ofertę. Miło nam poinformować, że wdrażamy kolejną innowacyjną metodę pracy:Terapia funkcji poznawczych Metodą Feuersteina- Instrumental Enrichment.
Zajęcia prowadzone będą przez pedagog p. Annę Kich, która zdobyła międzynarodowy certyfikat nadający uprawnienia do stosowania Metody Feuersteina- Instrumental Enrichment- poziom I.
Metoda IE przeznaczona jest dla osób od 6 roku życia. Terapia jest prowadzona na materiale pozaszkolnym, uczy jak się uczyć wykorzystując w pełni swoje zdolności, rozwijając krytyczne myślenie i samodzielność w podejmowaniu decyzji. Dlatego program jest czymś znacznie więcej, niż pracą nad funkcjami poznawczymi. Istotą programu terapeutycznego w Metodzie Feuersteina jest zastosowanie programu Instrumental Enrichment. Jest to seria sesji podczas których terapeuta stosując techniki mediacyjne tworzy i wzmacnia poznawcze strategie i umiejętności swojego klienta, jednocześnie pomagając mu monitorować osobistą zmianę i potrzeby rozwojowe. Terapeuta pomaga również kształtować takie środowisko, które wspiera i zachęca do dalszej nauki i rozwoju. Reguły myślenia, ćwiczone w zadaniach, są przenoszone na różne sytuacje szkolne i z życia codziennego. Program IE nie zakłada uczenia konkretnych treści, które mogą zostać łatwo zapomniane. W trakcie zajęć uczestnik uczy się budować strategie bardziej efektywnego rozwiązywania zadań i problemów. Program przez kształtowanie myślenia i inteligencji ma wpływ na człowieka jako całość. Nabiera on samodzielności w myśleniu, rozwija zdolność krytycznej oceny, lepiej rozumie logiczne związki, potrafi opracować nowe rozwiązania. Wie jakie strategie uczenia są dla niego najkorzystniejsze. Zastosowanie metody umożliwia zwiększenie potencjału do uczenia się, poprawia funkcjonowanie poznawcze i uczy jak się uczyć. Terapia Instrumental Enrichment rozwija struktury mózgowe i funkcje takie jak: pamięć, uwaga, koordynacja wzrokowo – ruchowa, logiczne rozumowanie, myślenie przyczynowo – skutkowe, percepcję słuchową oraz wzrokową, jak również umiejętności planowania i podejmowania decyzji.
Przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z trudnościami edukacyjnymi o rożnym podłożu (ADHD, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia, obniżona sprawność intelektualna/ niepełnosprawność intelektualna, uogólnione trudności w uczeniu, nieharmonijny rozwój intelektualny) oraz uczniów zdolnych i uzdolnionych.
Metoda wykorzystywana jest również podczas pracy z osobami starszymi z obniżoną sprawnością intelektualną, zaburzeniami pamięci (demencja, stan po udarach, wylewach).
Czym terapai IE różni się od innych?
Metoda Instrumental Enrichment zasługuje na popularyzację z uwagi na nowatorskie podejście do terapii jako złożonego procesu, osobowej interakcji, sytuacji edukacyjnej, w której ważne są relacja, komunikacja, mediacja oraz dialog. Tradycyjna terapia najczęściej jest rodzajem treningu umiejętności szkolnych przy dyrektywnym podejściu terapeuty. Metoda IE stwarza przestrzeń dla rozwoju kognitywnego we współpracy dziecka i terapeuty, gdzie terapeuta przyjmuje rolę opiekuna i nie uzurpuje sobie prawa do dyrektywnego kierowania procesem terapii. Chociaż specyfika relacji w sytuacji terapeutycznej jest ważnym elementem nowej filozofii pomagania, a zajęcia tą metodą obejmują różne obszary kształtowania umiejętności oraz różne poziomy trudności, istotne jest to, że nigdy nie przypomina ona sytuacji związanej z odrabianiem lekcji.
Metoda IE Feuersteina jest oparta na głębokim przekonaniu o modyfikowalności człowieka. To optymistyczne podejście koncentruje się na tym, co ludzie są i będą w stanie osiągnąć, a nie na ich deficytach i ograniczeniach. Ten optymizm wspierany jest przez system zbadanych naukowo instrumentów (zestawu ćwiczeń i zadań), które umożliwiają przekroczenie dotychczasowych granic i osiągnięcie więcej niż początkowo zakładano.
Zapraszamy .
Pedagog PPP – Anna Kich