JAK BAWIĆ SIĘ Z DZIECKIEM PRZEDSZKOLNYM W DOMU, ABY PRZYGOTOWAĆ JE DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA?

Spędzając wspólnie z dzieckiem czas szczególnie ważne jest aby:

•    zwracać uwagę na właściwą wymowę,
•    bawić się w tworzenie rymów: pólka-bułka, kukułka- jaskółka itp.,
•    dzielić wyrazy na sylaby, zachęcać dzieci aby scalały podawane przez dorosłego sylaby tworząc słowo,
•    liczyć sylaby w słowach, początkowo w krótkich później w długich; ma-ma (●●), ka-lo-ry-fe-ry (● ● ● ● ●) – rysować tyle kropek, ile jest sylab,
•    wysłuchiwać głoski na początku, końcu i w środku wyrazu,
•    tworzyć wyrazy rozpoczynające lub kończące się na daną głoskę,
•    tworzyć nowe wyrazy przez dodanie głoski lub sylaby:, np.: to: tor, kto, tło; ma: ga-ma, Ma-ciek, pu-ma itp.,
•    bawić się w „łańcuch wyrazów” – podajemy dziecku wyraz, z którego ono wyodrębnia ostatnią głoskę i szuka wyrazu rozpoczynającego się od tej  na głoski, np.: kogut – traktor – radio- orzeł,
•    wyszukiwać poznane litery w tekstach drukowanych, np. w gazetach,
•    powtarzać ciągi słowne: logiczne (rzeczy należących do 1 kategorii) np. krzesło, stół, szafka – dziecko kilka razy powtarza, następnie próbuje wspak; nielogicznych np. broda, okno, zarost,
•    czytać dzieciom bajki, opowiadania, historie, rozmawiać z dzieckiem na temat przeczytanych tekstów,
•    układać puzzle, mozaiki,
•    wyszukiwać różnice w obrazkach,
•    odwzorowywać szlaczki i wzorki,
•    kreślić kształty graficzne w powietrzu,
•    kalkować,
•    pisać po śladzie,
•    pisać szlaczki literopodobne, jeżeli dziecko chce pisać pokazywać kształty liter wg. wzorów przedszkolnych, zachowując kierunek pisania danej literki,
•    malować, również palcami,
•    wydzierać palcami i wycinać nożyczkami, naklejać,
•    rysować, kolorować, rysować jednocześnie ręką lewą i prawą,
•    nawlekać koraliki,
•    modelować z gliny, plasteliny, lub pomoc w kuchni przy wyrabianiu ciasta.